Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2015

ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ



Πρός τούς νέους, πς νά φελονται πό τά λληνικά γράμματα
( Μεγάλου Βασιλείου )


 



 
 Πολλο λόγοι, γαπητά μου παιδιά, μ κάνουν ν σς δώσω ατς τς συμβουλές. Πιστεύω τι εναι ο καλύτερες κα θ σς φελήσουν, ν τς κάνετε κτήμα σας. χω προχωρημένη λικία. σκήθηκα στ ζω μ πολλος τρόπους. Γνώρισα π πολλ χρόνια τς βιοτικς μεταβολές, πο συμπληρώνουν τν νθρώπινη μόρφωση. τσι, χω κάμποση πείρα στ νθρώπινα πράγματα. Μπορ, λοιπόν, σ᾿ ατος πο πρωτομπαίνουν στ στάδιο τς ζως, ν δείξω τν πι σίγουρο δρόμο. π τν ποψη τς συγγένειας, ρχομαι εθς μετ τος γονες σας. Γι᾿ ατό, σς γαπ μοια μ᾿ κείνους. Κα σες μ βλέπετε σν πατέρα σας, τσι θαρρ.

    ν, λοιπόν, δεχθτε μ προθυμία τ λόγια μου, θ νήκετε στ δεύτερη κατηγορία κείνων πο παινε ρχαος ποιητς σίοδος, γράφοντας τι εναι ριστος νθρωπος ποιος μονάχος του ξεχωρίζει τ σωστ κι εναι καλς νθρωπος ποιος συμμορφώνεται μ τς σωστς ποδείξεις. ν ποιον δν εναι κανς ν τ κάνει ατό, τν χαρακτηρίζει σν νθρωπο χρηστο. Κα μν πορήσετε πο ρχομαι ν προσθέσω κάτι δικό μου σ σα διαβάζετε π τος ρχαίους στ σχολεα σας κα μάλιστα ν σς π τι ατ τ δικό μου εναι φελιμότερο π σα κενοι σς διδάσκουν. κριβς ατ εναι τ νόημα τς συμβουλς μου: δν πρέπει ν παραδώσετε στος ρχαίους συγγραφες τ τιμόνι το νο σας, γι ν σς πάνε που ατο θέλουν. Δν πρέπει ν τος κολουθετε σ λα. Πρέπει ν πάρετε π᾿ ατος , τι εναι χρήσιμο κα ν μ δώσετε προσοχ στ πόλοιπα. ρχομαι, λοιπόν, μέσως ν σς ποδείξω ποι εναι τ χρηστα μέσα στ συγγράμματά τους κα πς ν ξεχωρίζετε τ πρτα π τ δεύτερα.




το νερό και ο ήλιος

μες ο χριστιανο θεωρομε ντελς σήμαντο πργμα τν δ κάτω νθρώπινη ζωή. Δν λογαριάζουμε κα δν λέμε καλ , τι μς ξυπηρετε σ᾿ ατ μονάχα τ ζωή. Τν νδοξη καταγωγή, τν ερωστία το κορμιο, τ σωματικ καλλονή, τ ραο νάστημα, τς τιμς πο δίνουν ο νθρωποι, κόμα κα τ βασιλικ ξίωμα κι τιδήποτε λλο προσφέρει παρν κόσμος, δν θ τ θαρρομε μεγάλα κα ζηλευτ πράγματα. Δν μς κάνουν ντύπωση σοι τ χουν. Ο δικές μας λπίδες πνε πολ μακρύτερα. Ο πράξεις μας εναι μι προετοιμασία γι κάποιαν λλη ζωή. κριβς, λοιπόν, σα μς χρειάζονται γι᾿ ατ τν λλη ζωή, ατ γαπμε, ατ λαχταρμε, περιφρονώντας σα δν φθάνουν ς κε. Ποι εναι ατ λλη ζωή; Πο κα πς θ τ ζήσουμε; Ατ τ θέμα εναι νώτερο τς τωρινς φορμς, γι ν τ περιγράψω. Κα σες, ξ λλου, δν χετε κόμη λη τν ριμότητα, γι ν φομοιώσετε τν περιγραφή του. Θ σς δώσω μως να σκιαγράφημά του, πο θ σς εναι ρκετό.
   
   ς πάρουμε π τ μι μερι λη τν ετυχία, πο σωρεύθηκε στν κόσμο ατν δ π τν πρώτη μέρα του. λη, λοιπόν, ατ γήινη ετυχία δν φθάνει οτε τ μικρότερο π τ γαθ τς λλης ζως. λα τ καλ το κόσμου τούτου εναι τόσο κατώτερα π τ λάχιστο νάμεσα σ᾿ κενα τ γαθά, σο κατώτερα εναι σκι κα τ νειρο π τν πραγματικότητα. , γι ν χρησιμοποιήσω να πι συνηθισμένο παράδειγμα, διαφορ νάμεσα στς δυ ζωές, γι τς ποες μιλμε, εναι σο κι διαφορ σ ξίία ανάμεσα στην ψυχή και το σώμα



  
δηγός μας στν δ κάτω ζω εναι γία Γραφή, πο γλώσσα της χει πολ μυστήριο. σο νθρωπος χει κόμα μικρ λικία, εναι φυσικ ν μ καταλαβαίνει τ βαθιά της σημασία. Τί κάνει, λοιπόν; Προγυμνάζεται μ τ μάτια τς ψυχς σ λλα κείμενα, χι ντελς ξένα, πο μοιάζουν μ καθρέφτες κα σκιές. Συμβαίνει δηλαδ , τι κα στν στρατό. Ο στρατιτες ποκτον τν πολεμικ πείρα πρτα μ τς κινήσεις τν γυμνασίων, πο εναι να εδος παιχνίδι. στερα, γνωρίζουν τν ληθιν πόλεμο. χουμε κι μες μπροστά μας μι μάχη. Τ μεγαλύτερη π᾿ λες. Γι ν τοιμασθομε, πρέπει ν γυμνασθομε, ν κοπιάσουμε.


   Πς θ γίνει ατ προγύμναση; Μ τ ν γνωρίσουμε καλ τος ποιητές, τος πεζογράφους, τος ρήτορες κι λους τος νθρώπους, πο θ μς προσφέρουν κάτι γι ν δυναμώσουμε τν ψυχή μας. Θυμηθτε τί κάνουν τ βαφεα. Πρτα τοιμάζουν μ διάφορους τρόπους τ φασμα πο θ βάψουν. Κα μονάχα φο γίνει ατ προεργασία, τότε παίρνουν κα μεταχειρίζονται τ κόκκινο λλο χρμα γι ν κάνουν τ βάψιμο. Τ διο πρέπει ν γίνεται κα σ μς. Πρτα θ τοιμάσουμε τ συνείδησή μας μ τν κοσμικ σοφία κι στερα θ᾿ κούσουμε τ ερ κα βαθι νοήματα τς χριστιανικς διδασκαλίας. Πρτα θ συνηθίσουμε ν βλέπουμε τν λιο μέσα στ νερ κι στερα θ᾿ τενίσουμε τν διο τν λιο.


Οι καρποί  και το φύλλωμα

   ν ο δυ διδασκαλίες χουν κάποια συγγένεια, θ ταν φέλιμη γνώση κα τν δυό. λλ χουν κα μεγάλη διαφορά. Γι᾿ ατό, ν τς βάλουμε τ μι πλάι στν λλη κα τς συγκρίνουμε, θ δομε καθαρ τι μι περέχει τς λλης. Μ τί μως ν τς παρομοιάσουμε, στε ν δώσουμε μι πετυχημένη εκόνα τους; κύρια ξία το φυτο εναι τ τι κάνει καρπούς. λλ κα τ φύλλα του προσφέρουν να στόλισμα, καθς παίζουν κάτω π τν πνο το έρα γύρω στος κλάδους. Κάτι νάλογο γίνεται κα στν ψυχή. καρπός της, ξία της εναι λήθεια. Εναι μως ραο πργμα ν τν τριγυρίζει κι κοσμικ σοφία, σν φυλλωσιά, πο σκεπάζει μορφα τος καρπούς. Ατ συνέβη μ τν μεγάλο Μωϋσ, τν περιβόητο γι τ σοφία του, καθς ναφέρει παράδοση.  

   Πρταλένε- γύμνασε τν νο του στς πιστμες τς ρχαίας Αγύπτου κι στερα σίμωσε γι ν δε τν ληθιν Θεό. Παρόμοιο συνέβη κα μ τν σοφ Δανιήλ, αἰῶνες ργότερα. Πρτα διδάχθηκε στ Βαβυλώνα τ σοφία τν Χαλδαίων κι στερα πεσε στ σπουδ τς θείας διδασκαλίας.




Η πέτρα στο αλφάδι

   ρκετ σς ξήγησα τ τι ατ τ κοσμικ μαθήματα δν εναι νώφελα γι τν ψυχή. ς λθουμε τώρα ν δομε κα τ πς πρέπει ν τ φομοιώνετε. ς ρχίσουμε π τ πολύμορφα ργα τν ποιητν. Δν πρέπει ν δίνετε σημασία σ λα, χωρς ξαίρεση, τ διδάγματά τους. ταν σς ξιστορον κατορθώματα σς κθέτουν λόγια καλν νθρώπων, ν τ δέχεστε μ γάπη, ν κοιττε ν τος μιμηθτε, ν τος μοιάσετε, σο μπορετε. ταν μως φέρνουν στ μέση κακος νθρώπους, πρέπει ν ποφεύγετε τς τέτοιες εκόνες, φράζοντας τ᾿ ατιά σας μως δυσσέας, πού, καθς διηγεται μηρος, θελε ν᾿ ποφύγει τ μελδία τν Σειρήνων.

   Γιατί; Διότι μα συνηθίσει κανες στ μαρτωλ λόγια, περν κα στ μαρτωλ ργα. Γι᾿ ατό, λοιπόν, πρέπει μ κάθε τρόπο ν προφυλάσσουμε τν ψυχή μας. Γιατί πάρχει κίνδυνος, μαζ μ τ γλύκα τν λόγων ν πάρουμε μέσα μας κα κάτι θανάσιμο, χωρς ν τ καταλάβουμε. Εναι μέλι, πο χει κα δηλητήριο. Δν θ παινέσουμε, τσι, τος ποιητές, ταν παριστάνουν νθρώπους πο σεβον, πο μπαίζουν, πο παραδίνονται στν κολασία, πο παρασύρονται π τ πιοτό, οτε ταν περιορίζουν τν ετυχία σ πλούσια τραπέζια κα σ σεμνα τραγούδια. Κα δν θ δώσουμε καμι σημασία, ταν κάνουν λόγο γι θεος κα μς λένε τι ο θεο ατο εναι πολλο κι λληλομισονται.

   Γιατί, καθς ξέρετε, ο ψεύτικοι θεο τς εδωλολατρίας πολεμνε δελφς τν δελφ κι πατέρας τ παιδιά του κι κενα τος γονες τους, μ πουλότητα. Θ᾿ φήσουμε στος νθρώπους το Θεάτρου τς μοιχεες τν θεν, τος ρωτές τους, τς σύστολες σαρκικές τους σχέσεις κα πρ παντς το μεγαλύτερου π᾿ λους θεο Δία, πως λέγουν ατοί. Εναι πράγματα λα ατά, πο κα γι τ ζα ν τ λεγε κανες θ κοκκίνιζε. Τ δια χω ν π κα γι τος πεζογράφους κα μάλιστα ταν γράφουν για να διασκεδάσουν.



  
πίσης δν θ μιμηθομε τος ρήτορες τν δικαστηρίων, πο τέχνη τους εναι τ ψέμα. Γιατί τ ψέμα δν εναι φέλιμο οτε στ δικαστήρια οτε πουθεν λλο, μι κα προτιμήσαμε, σν χριστιανοί, τν σωστ κι ληθιν δρόμο τς ζως κα τ Εαγγέλιο μς προστάζει ν μ καταφεύγουμε στ δικαστήρια. π᾿ σα μς διδάσκουν ο παρ πάνω, θ διαλέγουμε κα θ παίρνουμε μονάχα , τι εναι παινος τς ρετς κα κατάκριση τς κακίας. Γι τν νθρωπο κα τ᾿ λλα ζα, τ λουλούδια εναι καλ μονάχα γι τ ρωμά τους κα τ χρμα τους. Γι τς μέλισσες μως, πάρχει σ᾿ ατ κα κάτι λλο: τ μέλι. τσι κι δ. σοι στ συγγράμματα τν ρχαίων λλήνων δν ναζητον μονάχα τ γλύκα κα τ χάρη το λόγου, μπορον ν᾿ ποκομίσουν κα κάποια φέλεια γι τν ψυχή.

   Πρέπει, λοιπόν, ατ τ συγγράμματα ν τ σπουδάζουμε κολουθώντας τ παράδειγμα τν μελισσν. Ο μέλισσες δν πετνε σ λα τ λουλούδια μ τν διο τρόπο. Κι που καθίσουν, δν κοιτνε ν τ πάρουν λα. Παίρνουν μονάχα σο χρειάζεται στ δουλειά τους κα τ πόλοιπο τ παρατον κα φεύγουν. τσι κι μες, ν εμαστε φρόνιμοι. Θ πάρουμε π᾿ ατ τ κείμενα , τι συγγενεύει μ τν λήθεια κα μς χρειάζεται κα τ πόλοιπα θ τ φήσουμε πίσω μας. Κι πως, κόβοντας τ τριαντάφυλλο, ποφεύγουμε τ᾿ γκάθια τς τριανταφυλλις, τσι κι π τ κείμενα ατ θ πάρουμε , τι εναι χρήσιμο κα θ φυλάξουμε τν αυτό μας π᾿ , τι εναι πιζήμιο.

   π τν πρώτη, λοιπόν, στιγμ πρέπει ν ξετάζουμε τ διδάγματα χωριστ κα ν τ προσαρμόσουμε στν σκοπό μας, φέρνοντας, κατ τ δωρικ παροιμία τ σχετικ μ τος κτίστες, τν πέτρα στο αλφάδι.


            Ο Ηρακλής και οι δύο δρόμοι

  Στν λλη ζωή, θ φθάσουμε μ τν ρετή. Τν ρετή, πο ξύμνησαν κι ο ποιητς κι ο πεζογράφοι, λλα πι πολ ο φιλόσοφοι. τσι, μεγαλύτερη προσοχ πρέπει ν δώσουμε στ συγγράμματα ατν τν τελευταίων. Δν εναι μικρ τ κέρδος, ταν ο ψυχς τν νέων συνηθίσουν κα κάνουν δική τους τν ρετή. σα νθρωπος φομοιώνει στν τρυφερ λικία του, μένουν σάλευτα. Γιατ ψυχ εναι κόμα πλ τότε κα , τι δέχεται, ντυπώνεται πολ βαθι μέσα της.

   Τί λλο τάχα σκέφθηκε σίοδος π τ ν προτρέψει τος νέους στν ρετή, ταν φιλοτεχνοσε τος στίχους του, πο λοι τους τραγουδον; Σκέφθηκε τι δρόμος τς ρετς εναι στν ρχ κακοτράχαλος κα δυσκολοδιάβατος κι νηφορικός. τι τν κάνει κανες μ πολ δρώτα κα πολ κόπο. τι, γι᾿ ατν τν λόγο, δν μπορε καθένας ν βάλει τ πόδι του σ᾿ ατν τν δρόμο, μ τν ποτομι πο δείχνει, κι οτε, ν τν περπατήσει, θ φθάσει εκολα στν κορφή. τι σν φθάσει μως κε πάνω, βλέπει πς στν πραγματικότητα ταν νας δρόμος σιος, μορφος, εκολος, καλοδιάβατος κα πι εχάριστος π τν λλο, πο δηγε στν κακία κα πο διος ποιητς επε τι μονομις μπορε κανες ν τν διαβε, γιατί βρίσκεται κοντά μας. γ τ πιστεύω: σίοδος στόρησε λα ατ γι ν μς παροτρύνει στν ρετή, ν σπρώξει τν καθένα στ καλό, ν μς κάνει ν μ τ βάλουμε κάτω μπροστ στος κόπους κα ν μ σταματήσουμε πρν π τ τέλος το δρόμου. Κι ποιος λλος μ τέτοιο τρόπο τραγούδησε τν ρετή, ς γίνει λόγος του καλόδεχτος π μς, μι κι δηγε στν διο σκοπό.

  
κουσα κάποτε ν μιλ σχετικ μ᾿ ατ τ θέμα νας νθρωπος, πο εχε τ δύναμη ν μβαθύνει στ νόημα τν ποιητν. λεγε, λοιπόν, τι λη ποίηση το μήρου δν εναι λλο παρ νας μνος τς ρετς. λα, στν μηρο, κτς π , τι εναι περιθωριακό, ποβλέπουν σ᾿ ατό.

  τσι, λόγου χάρη, συμβαίνει μ σα γράφει γι τν δυσσέα, πο σώθηκε γυμνς π τ ναυάγιο καί, στν ρχή, μ μόνη τν μφάνισή του, προκάλεσε τν σεβασμ τς βασιλοκόρης Ναυσικς. γύμνια του δν ταν ντροπή, γιατί ντ γι ροχα ταν ντυμένος μ τν ρετή. Κι στερα προκάλεσε γαθ ντύπωση κα στος λλους Φαίακες, σ σημεο πο ν παρατήσουν τν τρυφηλ ζωή τους κα ν προσπαθον, θαυμάζοντας τν, ν τν μιμηθον. Κα στ στόμα κάθε Φαίακος, τότε, λλη εχ δν πρχε παρ ν γίνει δεύτερος δυσσεας, στω κα θαλασσοδαρμένος. Γιατί -λεγε ρμηνευτς κενος το ποιητικο νοήματος- μ ατ μηρος διδάσκει ξάστερα τ ξς: νθρωποι γυμνασθτε στν ρετή, πο κολυμπ μαζί σας στ ναυάγιο, κι ταν πατήσετε στ στερι γυμνοί, θ σς παραστήσει πι τιμημένους π τος μέριμνους Φαίακες. Καί, πραγματικά, ατ εναι. λα τ λλα, πο τυχν χουμε, νήκουν ξ σου στος διοκττες τους κα σ ποιονδήποτε λλον νθρωπο. Πέφτουν πότε δ κα πότε κε, πως τ ζάρια. μόνη ναφαίρετη διοκτησία εναι ρετή. Τν χει δική του καθένας κι σο ζ κι ταν φύγει π᾿ ατν δ τν κόσμο.

Γι᾿ ατ κι Σόλων, θαρρ, επε στος πλουσίους τό:Δν θ᾿ νταλλάξουμε μαζί τους τν πλοτο
μ
τν ρετή. Πάντα κείνη μένει,
ν τ χρμα συχν π᾿ τν να στν λλο περν.
Παρόμοια ε
ναι κι σα λέγει Θέογνις. κάθε θες γέρνει πρς τος νθρώπους τν ζυγ μ διαφορετικ πάντα τρόπο, στε:
λλοτε ν πλουτον κι λλοτε ν μν χουν τίποτε.

  
λλ κι σοφιστς Πρόδικος, Κεος, κφράζεται παρόμοια κάπου στ συγγράμματά του, φιλοσοφώντας γύρω π τν ρετ κα τν κακία. ς δώσουμε, λοιπόν, κα σ᾿ ατν προσοχή, γιατί εναι ξιόλογος νθρωπος. Διηγεται τ ξς, π σο θυμμαι, γιατί δν χω ποστηθισμένο τν λόγο του, πο εναι πεζς κι χι σ στίχους. ταν ρακλς ταν κόμα πολ νέος, σχεδν τς λικίας σας, σκεφτόταν ποιν δρόμο ν πάρει, τν κοπιαστικ τς ρετς τν πολ εκολο.



  Τν σίμωσαν, λοιπόν, δυ γυνακες, ρετ κι Κακία. διαφορά τους φάνηκε εθύς, μ τν ξωτερική τους μφάνιση, πρν κόμα ρθρώσουν λέξη. μι ταν στολισμένη φανταχτερ π τν κομμωτικ τέχνη, σν καλλονή, λλ μ πλαδαρς σάρκες ξ ατίας τς τρυφηλς ζως, κι π πίσω της ρχονταν λα τ πάθη τς δονς. Τ δειχνε λα ατ κα τ συνόδευε μ πολλς ποσχέσεις, προσπαθώντας ν τραβήξει πρς τ μέρος τς τν ρακλ. λλη ταν σχνή, τημέλητη, μ σοβαρ βλέμμα κι λεγε πράγματα ντελς διαφορετικά. Δν ποσχόταν τίποτε τ ναπαυτικ κα τ εχάριστο. ποσχόταν μονάχα χίλιους δυ κόπους κι δρώτα κα κινδύνους παντο, σ στερις κα θάλασσες. Κα τ βραβεο, γι λα ατά, θ ταν ν γίνει ρακλς θες - λεγε Πρόδικος. Κι πως ξέρετε, ρακλς, στ τέλος ατν κολούθησε.
 (Συνεχίζεται)


Ελληνισμός και Χριστιανισμός

Ρένος Κωνσταντίνου, Θεολόγος
1)      Εισαγωγή
  Θα πρέπει κατ’ αρχήν, προτού προσεγγίσουμε αναλυτικά το θέμα μας, να ορίσουμε τι είναι ελληνισμός και τι είναι χριστιανισμός.           
    Ο Ηρόδοτος (περ. 480-430 π.Χ.) αναφέρει τέσσερα στοιχεία που προβάλλουν ως χαρακτηριστικά της ενότητας των Ελλήνων: α) το αίμα, δηλαδή η κοινή καταγωγή, β) η γλώσσα, γ) η θρησκεία και δ) τα ήθη. Σε τελική ανάλυση ο ελληνισμός είναι κατά τον Ηρόδοτο πρωτίστως και κυρίως ένα γεγονός πολιτιστικό.  Από τον 3ο αιώνα π.Χ. εως τον 4ο αιώνα μ.Χ. η έννοια του ελληνισμού δεν αναφερόταν σε μια συγκεκριμένη φυλή, αλλά στην παιδεία και τον πολιτισμό που χαρακτήριζε τη ζωή όλων σχεδόν των λαών της Μεσογείου. Ο ελληνισμός για την εποχή αυτή  είναι τελικά ένας τρόπος ζωής, μια ιδέα πολιτισμού. Όσοι είναι κάτοχοι της ελληνικής παιδείας είναι Έλληνες.
    Ο ελληνισμός είναι επίσης μια κοσμοθεωρία, η οποία στηρίζεται στη φύση. Για τον λόγο αυτό ο ελληνισμός είναι πολυθεϊστικός και ενδοκοσμικός. Στον ελληνισμό κοσμογονία και θεογονία ταυτίζονται.
    Ερχόμαστε τώρα στο χριστιανισμό. Ο χριστιανισμός είναι μια κοσμοθεωρία, που βασίζεται στη χάρη του ενός και μοναδικού Θεού, που δημιουργεί τον κόσμο και έτσι τον υπερβαίνει. Άρα ο Θεός στο χριστιανισμό είναι υπερβατικός. Ο χριστιανισμός επιχειρεί και πετυχαίνει να δώσει λύση σε πολλά προβλήματα του ανθρώπου, κυρίως υπαρξιακά και να δώσει νόημα στη ζωή του. Εκείνο το οποίο υπόσχεται ο χριστιανισμός είναι λύτρωση από τα δεσμά της φθοράς και του θανάτου.
   Φυσικά ο χριστιανισμός, σε αντίθεση με τον ελληνισμό, είναι μια θρησκεία και μάλιστα μονοθεϊστική. Μια θρησκεία που έχει δημιουργηθεί εξ’ αποκαλύψεως. Ο χριστιανισμός ανήκει στις λεγόμενες «θρησκείες του βιβλίου». Και τούτο διότι έχει ιερές γραφές, θεόπνευστες, οι οποίες αποκαλύπτουν το αληθινό νόημα του κόσμου, την προέλευση και τον προορισμό του ανθρώπου (δημιουργία κατ’ εικόνα  Θεού, ανοδική πορεία  προς το καθ’ ομοίωση, δηλαδή τη θέωση) κ.α. Είναι μια θρησκεία επίσης του επέκεινα, δηλαδή της υπέρβασης της φύσης.

2)    Τα προβλήματα και οι δυσκολίες στη συνάντηση του χριστιανισμού με τον ελληνισμό
        Η πορεία συνάντησης χριστιανισμού και ελληνισμού η οποία είχε σαν συνέπεια την αλληλοεπίδραση μεταξύ τους, υπήρξε δύσκολη, μακρά και επίπονη. Ο όρος «έλλην» ιδιαίτερα στους πρώτους χριστιανικούς συγγραφείς, είχε την έννοια του ειδωλολάτρη. Δεν ήταν λίγες οι συγκρούσεις χριστιανών με την ειδωλολατρία και την εθνική γνώση που κορυφώνονταν σε περιόδους κρίσης με διωγμούς. Επίσης έχουμε και προσωπικές συνειδησιακές περιπέτειες ανθρώπων, όπως ο Ωριγένης ή ο αυτοκράτορας Ιουλιανός που κινούνται συχνά μεταξύ ελληνισμού και χριστιανισμού. Υπήρχαν αρκετά στοιχεία στην κοσμοθεωρία του ελληνισμού και του χριστιανισμού τα οποία δημιουργούσαν αντίθεση μεταξύ των δύο κόσμων, καθιστώντας τη συνάντηση του δύσκολη.
    Ένα πρώτο στοιχείο του ελληνισμού που έκλεινε το δρόμο συνάντησης με τον χριστιανισμό είναι ο πολυθεϊσμός. Ο ελληνικός πολιτισμός είναι πολυθεϊστικός. Παρ’ όλο που ο ελληνισμός χαρακτηρίζεται από έλλειψη θρησκευτικής μισσαλοδοξίας και ανεκτικότητα, εν τούτοις το μεγάλο πρόβλημα ήταν ότι ο  χριστιανισμός είναι αυστηρά μονοθεϊστική θρησκεία.
    Πρέπει όμως να παραδεχτούμε και να σημειώσουμε ότι καίτοι πολυθεϊστικός, ο ελληνισμός, είχε και μονοθεϊστικές τάσεις. Ήδη από ο Όμηρος ονομάζει το Δία «πατήρ θεών τε ανδρων τε». Είναι σαφής η τάση εξύψωσης ενός θεού υπεράνω των άλλων. Παρατηρείται δηλαδή πέρασμα από τον αδιαβάθμητο  πολυθεϊσμό στον ιεραρχημένο πολυθεϊσμό και τέλος στο μονοθεϊσμό, κάτι που με το χρόνο εντάθηκε. Ο ελληνισμός λοιπόν αν και πολυθεϊστική, αλλά και πανθεϊστική θρησκεία, άρχισε να παρουσιάζει τάσεις και στοιχεία μονοθεϊσμού και ενωθεϊσμού.
   Ένα δεύτερο πρόβλημα ήταν η εμμονή του ελληνισμού στον παρόντα κόσμο και την αξία του. Με άλλα λόγια η επίμονη έμφαση στο «ενθάδε και νύν» της ζωής. Όταν ο απόστολος Παύλος μίλησε από τους βράχους της Ακροπόλεως για την ανάσταση των νεκρών, οι Έλληνες ακροατές του τον κοροΐδευαν, δείχνοντας τα οστά των νεκρών στους τάφους. Ο χριστιανισμός ως γνωστό, χωρίς να περιφρονεί την παρούσα ζωή και τη σημασία της, τονίζει περισσότερο την αξία της μεταθανάτιας μακαριότητας και πολύ περισσότερο την ανάσταση των νεκρών κατά τη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου. Αυτό άλλωστε αποτελεί θεμελιώδη αλήθεια και θεωρία του χριστιανισμού και αναφέρεται μεταγενέστερα στο Σύμβολο της Πίστεως Νικαίας -Κωνσταντινουπόλεως.
    Προχωρώντας, συναντάμε ένα ακόμη εμπόδιο που καθιστά τη προσέγγιση ελληνισμού και χριστιανισμού δύσκολη. Ο Χριστιανισμός, έχοντας τις ιστορικές καταβολές του στον Ιουδαϊσμό, έφερε μαζί του μια θεώρηση του κόσμου που επικράτησε να την λέμε βιβλική. Σύμφωνα με τη θεώρηση, αυτή ο κόσμος δεν είναι αυθυπόστατος, ούτε αυτεξήγητος.
       Για να τον κατανοήσεις και να ζήσης σωστά σ' αυτόν, πρέπει να πας πίσω από αυτόν, να προϋποθέτεις ένα ον εντελώς ελεύθερο από τον κόσμο, τον Θεό, ο οποίος δεν ερμηνεύεται από τον κόσμο, αλλά ερμηνεύει αυτός ως προϋπόθεση τον κόσμο. Ο Θεός λοιπόν στο χριστιανισμό είναι εξωκοσμικός και υπερβατικός. Βρίσκεται έξω από τον κόσμο και τους νόμους του. Ο κόσμος είναι δημιούργημα της αγαθότητας και της αγάπης του Θεού και δημιουργήθηκε «εκ του μή όντος».
   Από την άλλη στον ελληνισμό κοσμογονία και θεογονία ταυτίζονται. Οι θεοί ζουν και δρούν μέσα στον κόσμο. Άρα εδώ μιλάμε για ενδοκοσμικότητα των θεών . Ο θεός των Ελλήνων ήταν πάντοτε δεμένος με τον κόσμο. Και όταν ακόμη ο θεός δημιουργεί τον κόσμο από τη θέλησή του, όπως στον "Τίμαιο" του Πλάτωνος, τον δημιουργεί από ύλη πού προϋπάρχει. 
    Θα ήταν ίσως παράλειψη να μην αναφερθούμε εδώ και σε ένα άλλο σημαντικό γεγονός που καθιστούσε ακόμη πιο δύσκολη την προσέγγιση χριστιανισμού και ελληνισμού. Ο ελληνισμός είναι ένας τρόπος ζωής, μια ιδέα πολιτισμού όπως αναφέραμε. Από τον 3ο με 4ο αιώνα όμως, ο ελληνισμός άρχισε να αποκτά εθνική, φυλετική και γεωγραφική έννοια. Από την άλλη ο χριστιανισμός είναι κάτι πέρα από τον εθνοφυλετισμό. Καταλαβαίνουμε λοιπόν το χάσμα μεταξύ των δύο.
    Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι την εποχή της συνάντησης ο ελληνισμός βρίσκεται σε γενική παρακμή, ώσπου τελικά η φλόγα του αρχαίου ελληνισμού έσβησε. Ακόμη και ο απόστολος των εθνών Παύλος βρήκε τον ελληνισμό σε θρησκευτική παρακμή. 



3)       Ο εκχριστιανισμός του ελληνισμού και ο εξελληνισμός του χριστιανισμού
           
     Όταν μιλάμε για εκχριστιανισμό του ελληνισμού, εννοούμε τον εκχριστιανισμό ανθρώπων με ελληνική παιδεία. Αυτό είχε σωτήριες συνέπειες για την εδραίωση και εξάπλωση του χριστιανισμού. Και τούτο διότι οι άνθρωποι με ελληνική παιδεία, φορείς του ελληνικού πολιτισμού,  είχαν την κατάρτιση και τις προϋποθέσεις για να διαδώσουν το χαρμόσυνο μήνυμα του χριστιανικού κηρύγματος.
   Από την άλλη, ο εκχριστιανισμός του ελληνισμού, είχε σαν φυσική συνέπεια τον εξελληνισμό του χριστιανισμού. Αυτό σημαίνει κυρίως μια τάση απόδοσης νοήματος της παρούσας ζωής. Μάλιστα ο καθαρά εσχατολογικός χαρακτήρας του αρχέγονου χριστιανισμού σταδιακά εξέπιπτε. Όμως ουδέποτε έπαψε το ευαγγελικό μήνυμα του χριστιανισμού να έχει εσχατολογικό χαρακτήρα.

4)      Επίλογος - Συμπεράσματα
       Η συνάντηση χριστιανισμού και ελληνισμού αποτελεί ένα γεγονός υψίστης σημασίας, τόσο για το χριστιανισμό, όσο και για τον ελληνισμό. Η συνάντηση των δύο κόσμων  δημιούργησε αναπόφευκτά κάποιος συγκρούσεις. Και τούτο διότι πρόκειται για δύο κοσμοθεωρίες με αρκετές αποκλίσεις. Δημιούργησε όμως και ιστορικής σημασίας αλληλεπιδράσεις μεταμορφώσεις, τόσο στο χριστιανισμό, όσο και στον ελληνισμό.
   Οι Έλληνες, δηλαδή οι κάτοχοι της ελληνικής παιδείας, γνώρισαν το χριστιανισμό και τη σωτηρία και λύτρωση που αυτός προσφέρει. Κάτι που όπως αναφέραμε, δεν μπορούσε να τους προσφέρει η ελληνική ειδωλολατρική - πολυθεϊστική θρησκεία. Διότι πρόκειται για μια θρησκεία που στηριζόταν αποκλειστικά στη φύση και αδυνατούσε να προσφέρει σωτηρία και αθανασία σε προσωπικό επίπεδο. Αδυνατούσε να προσφέρει λύτρωση από τη φθορά και το θάνατο.
     Ο χριστιανισμός από την άλλη πλευρά ωφελήθηκε τα μέγιστα από τη συνάντηση του με τον ελληνισμό. Η ελληνική φιλοσοφία έγινε στα χέρια των Πατέρων της Εκκλησία εύχρηστο εργαλείο για τη μετάδοση των αληθειών της χριστιανικής πίστης και την απόκρουση των αιρετικών δοξασιών. Ο χριστιανισμός πηρέ από τον ελληνισμό τη γλώσσα και τις μορφές εκφράσεως του. Με άλλα λόγια έκανε πλήρη χρήση του ελληνικού πολιτισμού στα μέσα της εκφράσεως του[12]. Γεγονός που συνέβαλε, πέραν των όσων σημειώσαμε πιο πάνω και στη διάδοση και εξάπλωση της χριστιανικής θρησκείας.
     Τέλος επιβάλλεται να τονίσουμε ότι η συνάντηση των δύο κόσμων, χριστιανισμού και ελληνισμού, υπήρξε και γεγονός τεράστιας ιστορικής σημασίας για την πορεία της ανθρωπότητας και του πολιτισμού. Υπήρξε  θα λέγαμε, ένα κοσμοσωτήριο λυτρωτικό γεγονός.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου