Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2015

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΦΥΣΗ



                                - ὈΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-

 


                                              Παράδεισος

Σύμφωνα μ τ Βίβλο, Θες χάρισε στν νθρωπο τν Παράδεισο γι τόπο κατοικίας κα τρόπο ζως του. Στν Παράδεισο νθρωπος ζε ρμονικ σ μι κοινωνία γάπης μ τν συνάνθρωπό του, τ Θε κα τ φύση. ργάζεται ετυχισμένος γι τν προστασία το Παραδείσου ς τρόπου ζως κα ντλε καρπος π ατόν. Κι᾿ εναι τόσοι πολλο ο καρπο στν Παράδεισο πο δν πρόκειται ν τελειώσουν ποτέ. ννοια τς λλειψης δν πάρχει στν Παράδεισο. λα φτάνουν κα περισσεύουν. Ποτ νθρωπος δν βρέθηκε στν νάγκη ν περβε τ ρια πο το δωσε Θεός, τ μι κα μοναδικ ντολή, ν μ φάει δηλαδ π τν παγορευμένο καρπό.

μαρτία

Κι᾿ μως, νθρωπος τ κάνει ατ π πληστία. περβαίνει τ ρια, κα παραβαίνει τν ντολή, χι π πραγματικ νάγκη, λλ π γωισμ κα ματαιοδοξία. ν Θες το χαρίζει πλόχερα μ τ παραπάνω τι χρειάζεται γι ν ζήσει ετυχισμένος, νθρωπος δν εναι κανοποιημένος, λλ θέλει περισσότερα. Τρώγει, λοιπόν, τν παγορευμένο καρπό. Θες τν εχε προειδοποιήσει τι ν φάει τν παγορευμένο καρπό, θ χάσει τν Παράδεισο. Κα πράγματι τν χάνει.

Γ

γία Γραφή μας ξηγε συμβολικά, μ πλότητα κα γλαφυρότητα τ ζω κα τ συμπεριφορ το νθρώπου στ γ: Θες χάρισε στν νθρωπο τ Γ, γι τόπο κατοικίας του. Στ Γ νθρωπος μπορε ν βρε λα τ παραίτητα γι μία ετυχισμένη ζωή. Μ τόσο κόπο, σο χρειάζεται γι μία γιειν γυμναστικ μπορε ν ποκτήσει τι πιθυμε. Κι᾿ εναι τόσοι ο θησαυρο τς Γς, πο δν πρόκειται ν τελειώσουν ποτέ. ννοια τς λλειψης δν πάρχει. λα φτάνουν κα περισσεύουν. Ποτ νθρωπος δ βρέθηκε στν νάγκη ν περβε τ ρια πο το δωσε Θεός, τ μι κα μοναδικ ντολή. Ν μν πλουτίσει περισσότερο, π σο χρειάζεται γι ν κανοποιε τς πραγματικές του νάγκες..

Σχέση κκλησίας - φύσης

Λατρευτικ Παράδοση τς κκλησίας, δίνει στ φύση τν καλύτερη θέση πο θ μποροσε, χρησιμοποιώντας γι τ Θεία Κοινωνία, τ κρασ κα τ ψωμί, δυ καθημερινς χρήσης λικ πο παράγονται π τ φύση κα τν ελογημένο κόπο το γρότη, το κατ᾿ ξοχν νθρώπου το λαο, πο συνυπάρχει κα συνδημιουργε μ τ φύση. Μετατρέπει μυστηριωδς, κατ τ Θεία Λειτουργία, τ κρασ κα τ ψωμ σ Σμα κα Αμα το Κυρίου. τσι κκλησία, δίνει τ στίγμα τς σχέσης της μ τ φύση.

ξουσία, λλ κα ποχρέωση

ς Κορωνίδα τς Δημιουργίας, νθρωπος χει ξουσία πάνω στ φύση. Μι ξουσία μως πο χαρακτηρίζεται π τν πατρικ προστατευτικ διάθεση. Τ διάθεση το καλο βασιλι πο γνοιάζεται γι τν εημερία το λαο του, κα φροντίζει ν τν προστατέψει π κάθε χθρό. Θες εχε προειδοποιήσει τν νθρωπο τι ν φάει τν παγορευμένο καρπό, θ χάσει τν Παράδεισο. Κα πράγματι τν χάνει. νθρωπος δν φέρθηκε στ φύση σν καλς βασιλιάς, λλ σν κμεταλλευτς κατακτητής. τσι φτάσαμε στ σημεο σήμερα ν χάνουμε τ φύση.

Κανιβαλισμός

δυναστευτικ διάθεση το νθρώπου δ σταματ στ φύση, λλ ξελίσσεται σ κανιβαλισμό. νθρωποι καταδυναστεύουν συνανθρώπους τους μ ποικίλους τρόπους, μ σκοπ ν ποκτήσουν περισσότερα γαθ π σα πραγματικ χρειάζονται. Κυβερνήσεις καταπιέζουν τος λαούς τους, ργοδότες τος παλλήλους τους, πλούσιοί τους λιγότερο πλούσιους κα τος φτωχούς, κόμα κα φτωχοί τους φτωχότερους. Κα φυσικ τ πρόβλημα τς κατακτήσεως λαν π τς στρατιωτικς δυνάμεις λλων λαν, ξεκιν κι᾿ ατ π τν δια πηγή. Τ δυναστευτικ διάθεση το νθρώπου πέναντι στ κοινωνικ κα φυσικ περιβάλλον, ποία φείλεται στν πληστία κα τ ματαιοδοξία.

ρθοδοξία κα Δύση

νατολικ ρθόδοξη κκλησία πορρίπτει συζητητ τν ποψη τι Θες δωσε στν νθρωπο περιόριστη ξουσία πάνω στ φύση. Τ Δυτικοευρωπαϊκ δόγματα, νστερνίζονται ατ τν ποψη. ν χι πίσημα, τουλάχιστον στ νοοτροπία κα στν τρόπο συμπεριφορς τους, εναι λοφάνερη πίστη τι νθρωπος χει περιόριστα δικαιώματα πάνω στ φύση. Σήμερα, λοι ναγνωρίζουν τι «πολιτισμς» πο κυριαρχε σ᾿ λο τν πλανήτη, δυτικοευρωπαϊκός, χαρακτηρίζεται π τν οκολογικ κρίση. Γι τν ρθοδοξία, κάθε δυναστευτικ φέρσιμο πέναντι σ᾿ ποιοδήποτε δημιούργημα το Θεο, νθρωπο, ζο, φυτό, ποιοδήποτε λλο στοιχεο τς φύσης, ποτελε προσβολ κατ το Δημιουργο. Κάθε νέργεια πο συντελε στ διατάραξη τς κοινωνικς τς οκολογικς σορροπίας, εναι σοβαρότατη μαρτία, κα χρειάζεται μετάνοια.

Βυζαντιν εκονογραφία

Στν εκονογραφία τς ρθόδοξης κκλησίας πεικονίζεται φύση ρμονικ σχηματοποιημένη μ τν νθρωπο. Τ γεγονς τι νθρωπος ς κορωνίδα τς δημιουργίας προβάλλεται πάντοτε στ προσκήνιο ν πόλοιπη φύση τοποθετεται ς περίγυρος, φανερώνει τν κυριαρχία το νθρώπου σ᾿ ατν λλ κα τν εθύνη του γι μία ρμονικ συνύπαρξη μαζί της. Γι τ δημιουργία το καλλιτεχνικο συμπλέγματος νθρώπου - φύσης πως πάρχει στ βυζαντιν γιογραφία, δν θ μποροσε ν ρκέσει οτε τ μεγαλύτερο ζωγραφικ ταλέντο πο πρξε ποτ στν κόσμο. Ο θεμελιωτς τς βυζαντινς τέχνης εχαν πάνω π᾿ λα βιώσει προσωπικ τν κοινωνικ κα τν οκολογικ σορροπία, φαρμόζοντας ο διοι στ ζωή τους τν λιγάρκεια, τ νηστεία, τ σεβασμ πρς τ συνάνθρωπο κα τ φύση. πέκτησαν μία σωτερικ καλλιέργεια ποία κφράστηκε καλλιτεχνικ μέσα π τ ργα τους, παρουσιάζοντας σ᾿ ατ τν ποκατάσταση τς ληθινς τάξεως στ διαταραγμένη π τν νθρώπινη μαρτία Δημιουργία το Θεο.

Παρεξήγηση κα πλάνη

σύγχρονος νθρωπος, ντιλαμβανόμενος τ οκολογικ διέξοδο τς ποχς μας, νησυχε κα κινητοποιεται γι τν ντιμετώπισή του. Κα φ᾿ σον τ πρόβλημα χει τς ρίζες του πως επαμε στν δυτικοευρωπαϊκ πολιτισμό, ποος κφράστηκε κυρίως μέσ το ωμαιοκαθολικισμο κα το Προτεσταντισμο, πως εναι φυσικ πάρχει μία τάση ντίδρασης ναντίον τς κκλησίας π τος ν τν κόσμο περιβαλλοντιστές. Τ τραγικ γι μς τος ρθόδοξους, εναι τι ο λέξεις «κκλησία» κα «Χριστιανισμός» χουν δραιωθε στ συνείδηση τς πλειοψηφίας τν νθρώπων το πλανήτη, μ τ δυτικοευρωπαϊκ ννοια, περιθωριοποιώντας τν ρθοδοξία. Κα τ θλιβερ σ᾿ ατ τν περίπτωση εναι δική μας συμπεριφορ κα τρόπος ζως, πο συχν εναι τόσο πηρεασμένα π τ ντίστοιχα Δυτικοευρωπαϊκά, πο ντικειμενικς παρατηρητς καταλήγει στ συμπέρασμα τι δν πάρχει καμι οσιαστικ διαφορά. μες, λοιπν ο ρθόδοξοι, τόσο λας σο κα κλρος, χουμε μεγάλο μερίδιο εθύνης γι τν ντιεκκλησιαστικ χροι πο παρατηρεται λίγο πολ στ νοοτροπία τν περιβαλλοντιστν ν τν κόσμο. Ατ ντιεκκλησιαστικντιχριστιανικ χροιά, δν εναι κα πολ μφανής, γιατί δν χαρακτηρίζεται π πιθετικότητα. ν ταν τσι δν θ ταν κα τόσο πικίνδυνη. κφράζεται δι τς προσφυγς σ λλες θρησκεες, κυρίως προερχόμενες π τν πω νατολή. Ο θρησκεες τς πω νατολς χαρακτηρίζονται π ντονη φυσιολατρία. Γι᾿ ατ πολλο περιβαλλοντιστς καταφεύγουν σ᾿ ατές. Πρόκειται μως γι πλάνη. Σ᾿ ατς τς θρησκεες δν πάρχει διάκριση μεταξ δημιουργήματος κα δημιουργο. Θες ταυτίζεται μ τ φύση, κα κατ᾿ πέκταση μ τν νθρωπο, ποος πίσης ταυτίζεται μ τ φύση, κα κατ᾿ πέκταση μ τ Θεό. τσι σοπεδώνονται τ πρόσωπα κα διαφορετικότητά τους κα φανίζεται ννοια τς σχέσης μεταξύ τους. Εναι τ λλο κρο τς Δυτικοευρωπαϊκς νοοτροπίας. ν στν ρθοδοξία πάρχει διαφορετικότητα, προσωπικότητα κα σχέση γάπης κα σεβασμο.

Διεθνες σχέσεις κα πιστροφή

ς μν παναπαυόμαστε, λοιπν μ τς καλς σχέσεις πο χουμε μ τος Οκολόγους λλων λαν. Σωστ κα ρθόδοξο εναι ν χουμε νοικτ τν καρδιά μας κα ν σχετιζόμαστε κα ν συνεργαζόμαστε μ λους τος λλους λαούς. Ατ μως σχέση μας, τότε μόνον θ εναι κίνδυνη, γαστ κα παραγωγική, ταν βιώνουμε στν καθημερινή μας ζω κα στ νοοτροπία μας νόθευτα κα κέραια τν ρθόδοξη παράδοση, πο εναι μόνος δρόμος πιστροφς στν παράδεισο, δηλαδ στν ρχέτυπη, φυσικ κατάσταση νθρώπου κα περιβάλλοντος.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου